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Mega-Stars, Micro-Celebrities

Medienkulturen der Berühmtheit / Media Cultures of Famousness

(Vorlesungsreihe WS 2015/16; Organisation Prof. Dr. Brigitte Weingart, Institut für Medienkultur und Theater)

Ob es sich um klassische Filmstars handelt, die vom Hollywood-Starsystem mit-produziert wurden, um die alternativen „Superstars“, die Andy Warhol in seiner Factory aufgebaut hat, oder um die „Micro-Celebrities“, die ihre Anhängerschaft dem Internet verdanken: Berühmtheit, unabhängig von ihrer Reichweite, ist (auch) ein Effekt der medialen Bedingungen, unter denen sie entstehen kann. Mit dem Medienwechsel gehen entsprechend radikale Veränderungen in der Beschaffenheit des Celebrity-Status einher: Brachte Warhol seine Prognose einer Demokratisierung von Berühmtheits-ansprüchen 1968 noch auf den Slogan „In the future, everyone will be world-famous for 15 minutes“, so lässt sich eine der gegenwärtig verbreiteten Erscheinungsweisen von Prominenz als „famous for 15 followers“ beschreiben. 

Die Veranstaltung widmet sich solchen Transformationen von „Celebrity Cultures“ aus einer mediengeschichtlichen Perspektive. Gastwissenschaftler/innen aus unterschied-lichen Disziplinen widmen sich sowohl den historischen Genealogien des Starkults wie aktuellen Facetten von medienvermittelter Öffentlichkeitswirksamkeit. Dabei wird es auch um die Frage gehen, inwiefern sich gegenwärtige, durch digitale Partizipations-strukturen begünstigte Effekte von Berühmtheit mit den traditionellen Star-Konzepten, wie sie etwa in der Filmwissenschaft erarbeitet wurden, noch erfassen lassen.

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Be it the classical film star as produced by the Hollywood star system, one of the alternative „superstars“ featured in Andy Warhol’s Factory, or a „micro-celebrity“ who owes her following to the Internet: famousness, independent from its scope, is an effect of (among other things) the media conditions under which it emerges. Accordingly, changes of media conditions radically alter the very nature of the celebrity status: While Warhol, when predicting a democratisation of claims for fame in 1968, coined the slogan „In the future, everyone will be famous for 15 minutes“, one of the widely spread forms of celebrity today can be described as „famous for 15 followers“. 

The lecture series approaches these transformations of Celebrity Cultures from the perspective of media history. The presentations are dedicated to the historical genealogies of celebrity worship as well as to contemporary facets of public media attention, which are addressed from various disciplines. One of the prevalent questions to be asked will be whether the contemporary effects of celebrity, enhanced as it is by digital structures of participation, can still be understood within the traditional concepts of star analysis (as e.g. developed in Film Studies), and how these concepts might be updated.

 

Die öffentlichen Vorträge finden dienstags von 17.45h - 19.15h im Hörsaal Aula 1 (Hauptgebäude) statt. 

Nächste Veranstaltung im Rahmen der Ringvorlesung:

 

Nächste Woche geht es weiter mit dem Vortrag von Dr. Claudia Böhme (Trier). Sie wird am Dienstag, den 26.1.2016, um 17.45 Uhr im Hörsaal E (Hörsaalgebäude) zum Thema 

»After Death« – Public Mourning, Discourse and Myth in the Afterlife Representations of a Tanzanian Movie Star

sprechen (auf Englisch).Abstract:  When on the evening of April 7, 2012 the popular Tanzanian film actor Steven Kanumba suddenly died at the age of 28, the shocking news spread quickly from mouth to mouth through phone calls and SMS, via Facebook, popular blogs and newspaper articles. Some 30,000 people as well as high-ranking politicians joined in the public mourning at the funeral service held at the Leaders Club ground in Dar es Salaam. Hundreds of young women fainted and the police hardly kept control of the evolving mass panic. After the funeral the media event of his death continued in literature, news scandals and discourses and myth as well as in his post-mortem appearance in a movie.

The lecture will look at these mass mediated practices of mourning and commemoration to reveal his social function as a celebrity in Tanzania as well as which meaning and significance people ascribe to his death and death in general. With these after-life-productions, producers, fans, family, friends as well as former enemies engage in the cooperative creation of a post-mortem mythology through which Kanumba receives the status of a martyr and saint. 

Claudia Böhme is lecturer and post-doc researcher for Media Anthropology at the Department of Sociology and Anthropology at the University of Trier. She has been working as a lecturer and researcher at the Department of Anthropology and African Studies at the University in Mainz and at the Institute of African Studies at the University of Leipzig. For her PhD “White Elephant – The Negotiation of Culture in the Tanzanian Video Film Industry” she has conducted several years of intensive field research in the video film sector of Dar es Salaam/Tanzania. During her research she has acted in several Tanzanian TV serials and movies. Her work appears in several anthologies like Global Nollywood (Indiana UP, 2013), Trance Mediums & New Media (Fordham UP, 2014), Bongo Media Worlds (Köppe, 2014) and Cultural Entrepreneurship in Africa (Routledge, 2016) and in journals like Africa Today and the Journal of African Cinemas. She is co-editor of the online journal Swahili Forum.   

 

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Im Folgenden finden Sie das weitere Programm zur Ringvorlesung. Den Flyer zur Vorlesungsreihe können Sie hier finden.

 

13.: 2.2. Matthias Krings

(Universität Mainz Institut für Ethnologie und Afrikastudien)

Freak Chic. Albinotische Models als besondere Celebrities

 

--- Vergangene Veranstaltungen ---

 

1.: 27.10. Brigitte Weingart

(Universität zu Köln, Institut für Medienkultur und Theater)

Starschnitte. Einführung & Überblick 

 

2.: 3.11. Michael Gamper

(Universität Hannover, Deutsches Seminar)

‚Der große Mann‘: Eine politische Figur des 19. Jahrhunderts in den Medien der Zeit

 

3.: 10.11. Hannah Klien

(Universität Wien)

All Eyes on Shah Rukh - darshan and Cultural Hybridity in Hindi Cinema

 

4.: 24.11. Wayne Koestenbaum

(New York)

Passé Stardom

 

5.: 01.12. Jens Ruchatz

(Philipps-Universität Marburg)

Die Celebrity fotografiert - Stationen einer Ko-Evolution

 

6.: 08.12. P. David Marshall

(Deakin University, Melbourne)

Understanding Contemporary Agency: Persona, the Public Self and Online Culture

 

7.: 15.12. Gabriella Lukacs

(University of Pittsburgh)

The Labor of Cute: Net Idols in Japan’s Digital Economy

 

8.: 22.12. Brigitte Weingart

Glamour & Gloria: Weihnachtsvorlesung

 

9.: 12.01. Prof. Dr. Kathrin Peters

(Universität der Künste Berlin)

Bühnen des Selbst. Home – Dance – Video

 

10.: 19.01. Dr. Claude Haas

(Zentrum für Literaturforschung Berlin)

Der Ruhm des Helden und die Berühmtheit des Stars.

Stationen einer verwickelten Geschichte